top of page
חיפוש
  • דן יידוב

צילום, צללית (silhouette) בכמה צעדים פשוטים

עודכן: 13 בספט׳ 2020

אז קודם כל,מה זה בכלל צילום צללית?

מדובר על צילום של אובייקט (אדם,חיה, או כל נושא אחר) שמיוצגים ע"י צורה ברורה ובצבע אחד, לרוב בשחור. גוף האובייקט יהיה בדרך כלל ללא פרטים או עם מעט פרטים ביחס לרקע ולחזית התמונה.

צילום צללית| צילום גלישת רוח| דן יידוב - צלם
צילום, פורטרט,   דן יידוב - צלם, מדריך צילום

למה המצלמה רואה צללית שהעיניים שלנו לא רואות?

האמת שזה הפוך לחלוטין, למעשה, האפקט הזה אפשרי בגלל שהמצלמה שלנו רואה פחות ממה שהעיניים שלנו רואות. העין האנושית, היא העדשה המתוחכמת ביותר בעולם ובעלת טווח דינמי גדול פי כמה מכל מצלמה שקיימת כיום, גם החדישות והיקרות ביותר.

טווח דינמי במצלמות, הוא בעצם מדידה (פער) בין האיזורים הלבנים או הבהירים ביותר בתמונה לבין אלו השחורים או הכהים ביותר. טווח זה בא לידי ביטוי בעיקר כאשר יש ניגודיות גבוהה בין האזורים הכהים לבהירים, למשל כאשר השמש או כל מקור אור חזק אחר נמצאים אל מול העדשה.

ניתן להתמודד עם הטווח הדינמי המוגבל של המצלמות ע"י מגוון שיטות ואמצעים כמו שימוש בפילטרים, שימוש במקורות אור חיצוניים וצילום בטכניקת HDR.

בשביל שנוכל לצלם תמונת צללית, צריך להבין איך המצלמה שלנו מפרשת את האור.

חיישן המצלמה מפענח את התאורה הקיימת בסצינה תחת המגבלות של הטווח הדינמי של המצלמה, כאשר החיישן מזהה שקיימים אזורים בהירים מדי, הוא יכהה את שאר התמונה ולהפך. כדי לעזור לחיישן, אנחנו מגדירים למצלמה לפי איזו מדידת אור אנחנו רוצים שתתבצע המדידה.

לכל מצלמה יש מספר מצבי מדידת אור שמבצעים פעולות דומות רק בשם טיפה שונה.

מדידת אור נקודתית (Spot Metering) – מדידת האור המדוייקת ביותר שמבצעת מדידה מנקודה ספיציפית. כברירת מחדל, בקנון, מדידת האור נעשית ממרכז העדשה. בניקון לעומת זאת, מדידת האור כברירת מחדל נעשית מנקודת הפוקוס.

מדידת אור תבניתית (Evaluative/Matrix metering ) – מתבצעת על פני כל העינית, מתאימה לשימוש כאשר הסצינה כוללת מספר רב של נושאים או כאשר הטווח הדינמי לא גבוה מדי.

מדידת אור מרכזית ממוצעת (Partial/Center Weighed metering) – שילוב של מדידת אור נקודתית ותבניתית כאשר מרכז החיישן מקבל חשיבות של 75%.

אז אחרי כל ההסברים הטכניים, איך אפשר לעשות צילום צללית?

למעשה, זה די פשוט. עכשיו שאנחנו מודעים למגבלות של המצלמה וכיצד להתמודד עם זה, ניישם את זה בפועל.

לפני שנתחיל לצלם, נבחן את סביבת הצילום בכדי להבין את התאורה ואת הטווח הדינאמי הקיים. לאלו שפחות מנוסים, ניתן גם לצלם תמונת ניסיון (היום למזלנו יש את הצילום הדיגיטלי שמאפשר לנו לצלם כמויות עצומות של צילומים ללא חשש שייגמר לנו המקום).

כאשר אנחנו בסצינה שיש בה טווח דינאמי גבוה, כמו בשקיעה למשל, נגדיר למצלמה שתמדוד אור נקודתית(Spot Metering ). ניתן ומומלץ לצלם כאשר המצלמה על מצב חצי אוטומטי (Aperture Priority / AV) בו נגדיר את מפתח הצמצם הרצוי –(Aperture/F) ואת רגישות החיישן לאור (Iso).

או במצב ידני – M בו נגדיר את החשיפה הרצוייה, רגישות החיישן לאור ומפתח הצמצם.

בהנחה שהאובייקט לא נמצא במרכז התמונה וכיוון שהמצלמה מתייחסת כברירה מחדל למרכז העדשה כנקודת מדידת האור (בקנון כאמור), ננעל את מדידת האור על האור החזק ביותר – השמש ע"י לחיצה על *

בעינית, יופיע לנו סימון של * שיאשר את הנעילה. שימו לב שנעילת מדידת האור נשמרת למספר שניות בלבד.

לאחר שנעלנו את המדידה ממקור האור הבהיר, נזיז את המצלמה לאובייקט או לאופק (תלוי מה אנחנו רוצים שיהיה בפוקוס ובמרחק של האובייקט מהמצלמה), נלחץ חצי לחיצה לפוקוס ולאחריה לחיצה מלאה לצילום.

תבלו.

מדריך צילום, בלוג צילום, דן יידוב, צלם במרכז
מדריך צילום, בלוג צילום, דן יידוב, צלם במרכז

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentarios


bottom of page